Σειρά βιωματικών διαδικτυακών σεμιναρίων

Θεραπεύοντας μέσα από την Τέχνη

  • 1ο Σεμινάριο Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 19:00 – 21:00: Εισαγωγή στην εικαστική θεραπεία και ποιούς αφορά. Η δημιουργικότητα και η σημασία της τέχνης. Σύμβολα: Ο ρόλος και τα μηνύματα της συμβολικής αναπαράστασης. Περιπτώσεις καλλιτεχνών που βρήκαν καταφύγιο στην τέχνη. 

Η τέχνη είναι ένα πολυμορφικό όχημα που μας οδηγεί πίσω σε εμάς, ένα μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και θεραπευτικής βοήθειας. Μέσα από τις πολλές της διαστάσεις αποτελεί τον πιο σταθερό συνοδοιπόρο μας στη ζωή, μια πυξίδα για να βρούμε αισθητική απόλαυση, νόημα, στήριξη, αλλά και τον ίδιο τον εαυτό μας. Η τέχνη αξιοποιείται στην Εικαστική Θεραπεία σε σύζευξη με την Ψυχολογία και αποτελεί τον πλέον μη παρεμβατικό τρόπο θεραπείας και ήπιας ψυχοσυναισθηματικής προσέγγισης, που απευθύνεται σε όλους και τα δώρα της είναι μεγάλα, ειδικά στα παιδιά. Μέσα από την τέχνη το άτομο έχει τη δυνατότητα να πειραματιστεί συμβολικά και να εκφράσει ιδέες και συναισθήματα που μπορεί, τελικά, να εκφραστούν και στη ζωή. Μέσα από την Εικαστική Θεραπεία και την πρωτογενή κατάθεση του ψυχισμού, ξεπροβάλλουν εικόνες, συναισθήματα, τραύματα αλλά και καθαρά συναισθήματα χαράς, γιατί αξιοποιείται σε όλες τις περιστάσεις της ανθρώπινης ύπαρξης ως μέσο έκφρασης και λύτρωσης. Είναι πολλές οι περιπτώσεις καλλιτεχνών που βρήκαν καταφύγιο και στήριξη στην τέχνη ώστε να αντιμετωπίσουν τα θέματά τους και να βρουν στήριξη μέσα από τη δημιουργικότητα και τη συμβολική αναπαράσταση. Θα αναφερθούμε σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και έργα καλλιτεχνών.

  • 2ο Σεμινάριο Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 19:00 – 21:00: Η λειτουργία και τα στάδια του παιδικού ιχνογραφήματος. Η διαδικασία της εικαστικής έκφρασης στην παιδική ηλικία / ενήλικη ζωή και η αξία του εικαστικού αποτελέσματος.

Τα στάδια εξέλιξης του παιδικού σχεδίου έχουν διαχωριστεί σύμφωνα με την ηλικία των παιδιών και έχουν τις περισσότερες φορές κοινά χαρακτηριστικά, τα οποία θα συζητηθούν στο σεμινάριο. Η ζωγραφική είναι ένα μέσο έκφρασης των συναισθημάτων, ενώ οι θεραπευτικές της δυνατότητες έχουν γίνει ευρέως αποδεκτές από κλινικούς ψυχολόγους, ψυχιάτρους, παιδοψυχιάτρους και αποτελεί εργαλείο ψυχολογικής παρέμβασης για τους ψυχολόγους. Η θεραπεία μέσω της τέχνης για παιδιά χρησιμοποιεί τις εικόνες σε ένα προ-λεκτικό στάδιο επικοινωνίας με το θεραπευτικό πλάνο. Στερείται οποιωνδήποτε αισθητικών κριτηρίων ή τεχνικών ικανοτήτων, δεν ενδιαφέρει το ταλέντο παρά μόνο η έκφραση. Η δημιουργικότητα μέσα από τη ζωγραφική βοηθάει το παιδί να εξερευνήσει τα ποικίλα συναισθήματά του. Με αυτόν τον τρόπο γνωρίζει τον εαυτό του και του δίνεται η δυνατότητα να γνωρίσει, να κατανοήσει τα συναισθήματα των άλλων και να αποκωδικοποιήσει δύσκολες καταστάσεις. Η ζωγραφική δρα ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ του μέσα και του έξω κόσμου. Μπορούμε, επίσης, να διακρίνουμε αν ένα παιδί σύμφωνα με την ηλικία του βρίσκεται στο ανάλογο αναπτυξιακό στάδιο.  Φυσικά το σχέδιο δεν είναι το μοναδικό μέσο που θα μας βοηθήσει να διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο είναι όμως ένα εργαλείο για να κατανοήσουμε τις ιδιαιτερότητες κάποιου παιδιού ειδικά σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον.

  • 3ο Σεμινάριο Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 19:00 – 21:00: Η διαδικασία της εικαστικής θεραπείας μέσω της εικαστικής έκφρασης. Έννοια και σκοποί. Art Brut. Μελέτες περίπτωσης. 

Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα παρατηρήθηκε στην Ευρώπη ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τέχνη των ψυχικά ασθενών. Πολλοί από τους ψυχιάτρους εκείνης της περιόδου θεωρούσαν ότι οι ζωγραφικές συνθέσεις των ανθρώπων που είχαν εγκλειστεί σε ιδρύματα, μπορούσαν να βοηθήσουν στη διάγνωση της ψυχοπαθολογίας τους, ειδικά στην περίπτωση της σχιζοφρένειας. Τα πρώτα δείγματα όπου η τέχνη εμφανίζεται ως θεραπεία εμφανίζονται με τον καλλιτέχνη Αndrian Hill ο οποίος κατά την διάρκεια της ιατρικής περίθαλψης του στον δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο χρησιμοποίησε την τέχνη ως μέσο θεραπείας. Ο όρος Art brut είναι γαλλικός και μεταφράζεται ως «ακατέργαστη τέχνη», γεννήθηκε από τον Γάλλο καλλιτέχνη Jean Dubuffet για να περιγράψει τέχνη όπως το γκράφιτι ή την τέχνη που έχει δημιουργηθεί έξω από την ακαδημαϊκή παράδοση της «καλής τέχνης». Για τον Dubuffet, η art brut – η οποία περιλαμβάνει γκράφιτι και το έργο των ψυχικά διαταραγμένων, των φυλακισμένων, των παιδιών και των πρωτόγονων καλλιτεχνών ήταν η ωμή έκφραση ενός οράματος ή των συναισθημάτων, που δεν διατυπώθηκαν με συμβατικό τρόπο. Έχουν ιδρυθεί μουσεία και υπάρχουν σημαντικές συλλογές έργων της. Θα συζητηθούν γνωστοί καλλιτέχνες του καλλιτεχνικού αυτού κινήματος και θα μελετηθούν έργα τους με βάση τη ζωή τους.

  • 4ο Σεμινάριο: Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 19:00 – 21:00: 4ο Σεμινάριο Ο ρόλος της θεραπείας μέσω τέχνης και δραστηριότητες εικαστικής θεραπείας στην εκπαίδευση (τυπική και μη τυπική). Βιωματικό εργαστήριο.

Στο σύγχρονο σχολικό περιβάλλον, συχνά οι μαθητές αντιμετωπίζουν θέματα συναισθηματικά, ψυχολογικά, γνωσιολογικά κ.α. Οι προκλήσεις αυτές εμποδίζουν την ομαλή συμμετοχή του παιδιού στα εκπαιδευτικά δρώμενα του σχολείου  (βία στην οικογένεια, διαζύγιο γονιών, σωματική κακοποίηση, σεξουαλική κακοποίηση, εγκατάλειψη από τον ένα ή και από τους δύο γονείς, θάνατος προσώπου από το στενό οικογενειακό περιβάλλον/ του καλύτερου φίλου ή του κατοικίδιου ζώου, ανορεξία, αλλαγή πρωτοτύπων στον σωματότυπο, μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες προσαρμοστικότητας κ.ά.).  Η αξιοποίηση της Εικαστικής Θεραπείας στην εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν διόδους επικοινωνίας με το σχολικό περιβάλλον, να βελτιώσουν την αυτοεκτίμηση τους, να προκαλέσει το ενδιαφέρον τους για μάθηση κ.ά. Θα ακολουθήσει βιωματικό εργαστήριο για εμπειρική γνώση των συμμετεχόντων σχετικά με τη δύναμη της τέχνης και των οφελών της μέσα από την προσωπική μας έκθεση και εμπλοκή σε αυτήν. Επίσης, θα δοθούν προτάσεις δραστηριοτήτων της τέχνης ως θεραπείας που μπορούν να εφαρμοστούν τόσο στο σχολικό, όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών. Οι δραστηριότητες μπορούν να εφαρμοστούν και από ενήλικες για δική τους στήριξη σε περιόδους και φάσεις ζωής κατά τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι με ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το κάθε σεμινάριο και αυτόνομα

Εισηγήτρια: Δρ Μαρία Αθανασέκου 

Η Δρ Μαρία Αθανασέκου είναι Ιστορικός Τέχνης, διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Frederick και είναι ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, ενώ συνεργάζεται με πανεπιστημιακές σχολές, δομές και ποικίλους οργανισμούς σχετικά με την τέχνη. Συμμετέχει με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά, έχει γράψει κεφάλαια σε βιβλία, έχουν εκδοθεί βιβλία της σε έντυπη μορφή και  ηλεκτρονική. Συνδυάζει τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα με γνώμονα την τέχνη, τη θεραπεία και την εκπαίδευση, με διαθεματική προσέγγιση, καθώς δανείζεται από αδερφές επιστήμες (όπως η Ανθρωπολογία, Ψυχολογία, Λαογραφία, Κοινωνιολογία) φιλοδοξώντας και ελπίζοντας τη δημιουργία σχέσης των φοιτητών/εκπαιδευόμενων με την τέχνη. Της αρέσει να αφηγείται ιστορίες της τέχνης, να μοιράζεται και να επικοινωνεί μέσω της εικόνας. Πιστεύει ότι η τέχνη έχει μεγάλη δύναμη και ιστορίες να μας πει, πολλές, αν όχι όλες, μας αφορούν ή θα μας αφορούν σε κάποια από τις περιόδους της ζωής μας, όσο διευρύνεται το υπαρξιακό μας πεδίο.

Λοιπές πληροφορίες:

To σεμινάριο πραγματοποιείται διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας Zoom.

Κόστος Συμμετοχής: 90€ (περιλαμβάνει τη συμμετοχή στα σεμινάρια, φάκελο σεμιναρίου, βεβαίωση συμμετοχής) / Μεμονωμένο σεμινάριο 25€

Απαραίτητη η συμπλήρωση της φόρμας συμμετοχής εδώ

Για την εξασφάλιση της θέσης σας απαραίτητη είναι η προπληρωμή

Αν κάποιος από εσάς έχει καταβάλει τη συμμετοχή και δεν μπορέσει για οποιοδήποτε λόγο να το παρακολουθήσει θα του στείλουμε το σεμινάριο βιντεοσκοπημένο.

Πληροφορίες: 2103250341 info@ekedisy.gr


Τρόποι πληρωμής

Η πληρωμή  μπορεί να γίνει με τραπεζική κατάθεση (ακολουθεί ο τραπεζικός λογαριασμός) ή με μετρητά στο χώρο μας τις προηγούμενες ημέρες.

Για να διασφαλίσετε τον σύνδεσμο που θα σας επιτρέψει να παρακολουθήσετε το σεμινάριο, θα πρέπει να στείλετε το αποδεικτικό κατάθεσης/e-banking, στο info@ekedisy.gr, τουλάχιστον 3 ώρες πριν την έναρξη του σεμιναρίου. (Σε περίπτωση πληρωμής μέσω ebanking τα έξοδα συναλλαγής επιβαρύνουν εσάς εξ ολοκλήρου). Κατόπιν, θα σας σταλεί με email ο σύνδεσμος συμμετοχής μια ώρα πριν την έναρξη του σεμιναρίου.

ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ

Τράπεζα EUROBANK:

Αρ. Λογαριασμού: 0026.0139.32.0200649117

IBAN: GR9302601390000320200649117

Δικαιούχος: Εθνικό Κέντρο Έρευνας Διάσωσης Σχολικού

Τράπεζα ΠΕΙΡΑΙΩΣ:

Αρ. Λογαριασμού: 5049102454950

IBAN: GR6801720490005049102454950

Δικαιούχος: Εθνικό Κέντρο Έρευνας Διάσωσης Σχολικού

Σας ευχαριστούμε που συμμετέχετε στις δράσεις μας και μας ενισχύετε στη δύσκολη αυτή περίοδο για όλους μας. Η δική σας βοήθεια και υποστήριξη μας δίνει κουράγιο και δύναμη να συνεχίσουμε και να γινόμαστε ακόμα καλύτεροι!

 

 

Share Button