Δίκτυο Φιλαναγνωσίας και Τέχνης «Με οδηγό τη λογοτεχνία και την τέχνη»
H Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ στο πλαίσιο των Καινοτόμων Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α΄ θμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-25 θα υλοποιήσουν Πολιτιστικό Πρόγραμμα με θέμα: «Με οδηγό τη λογοτεχνία και την τέχνη»
Σύμφωνα και με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και τις προτεινόμενες διδακτικές προσεγγίσεις τόσο η λογοτεχνία όσο και η τέχνη κατέχουν πρωταρχική θέση Εξάλλου η αποτελεσματικότητά τους στην επίτευξη μαθησιακών και κοινωνικοσυναισθηματικών στόχων είναι αποδεδειγμένη. Ερευνητικά δεδομένα αναφέρουν πως η εξοικείωση των παιδιών με τα βιβλία και την ανάγνωση έχουν πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές/τριες συμβάλλοντας στη βελτίωση των ακαδημαϊκών τους επιδόσεων και στη γενικότερη καλλιέργεια της γλώσσας, προσπάθεια.
Επιπλέον η δημιουργία των σχολικών βιβλιοθηκών προωθεί και ενισχύει την κουλτούρα της φιλαναγνωσίας και συνδέεται στενά με τους στόχους του Δικτύου. Σύμφωνα και με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Λογοτεχνίας στον Οδηγό Εκπαιδευτικού αναφέρεται «Για να υλοποιηθεί η προώθηση του βιβλίου και να διαμορφωθεί κουλτούρα ανάγνωσης, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η σχολική βιβλιοθήκη. Βασικοί σκοποί της είναι η εκμάθηση του τρόπου έρευνας και αναζήτησης πληροφοριών, η υποβοήθηση του σχολικού προγράμματος και η ανάπτυξη κλίματος φιλαναγνωσίας μέσω των λογοτεχνικών βιβλίων και των βιβλίων γνώσεων».
Από την άλλη η Εκπαίδευση μέσω της Τέχνης, αλλά και η αξιοποίηση της Τέχνης στην Εκπαίδευση γίνεται ολοένα και πιο συστηματική τα τελευταία χρόνια. Η ύπαρξη διαλόγου ανάμεσα στο αναλυτικό πρόγραμμα και στις τέχνες μπορεί να τροφοδοτεί τη σχολική πράξη και ζωή, συντελώντας στην κοινωνική, συναισθηματική και γλωσσική ανάπτυξή των μαθητών αποτελώντας ένα ουσιαστικό βήμα για την εφαρμογή ενός ανοικτού και ευέλικτου τρόπου προσέγγισης της γνώσης.
Στόχοι
Οι μαθητές/τριες:
Να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τα διάφορα είδη της λογοτεχνίας
Να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τις διάφορες μορφές τέχνης
Να μάθουν να συνεργάζονται και να δουλεύουν ομαδικά.
Να γίνουν κριτικοί αναγνώστες και θεατές
Να αποκτήσουν κριτήρια αισθητικής παιδείας
Να εκφραστούν δημιουργώντας τα δικά τους έργα μέσα από διάφορες μορφές τέχνης (εικαστικά, μουσική, θέατρο, γλυπτική, κεραμική, δημιουργική γραφή, κόμικς)
Προτεινόμενες δράσεις
Αξιοποίηση σχολικών βιβλιοθηκών ή δημιουργία τους
Λέσχες ανάγνωσης
Δημιουργικές Δραστηριότητες σε σχέση με την ανάγνωση βιβλίων
Δημιουργία μαθητικών εντύπων και εφημερίδων
Μαθητικοί Διαγωνισμοί
Επισκέψεις συγγραφέων, εικονογράφων, καλλιτεχνών
Επισκέψεις σε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, εκθέσεις τέχνης.
Δράσεις φιλαναγνωσίας με τη συμμετοχή των γονέων
Συνεργασία του σχολείου με την κοινότητα για προώθηση της φιλαναγνωσίας
Προτεινόμενες δραστηριότητες
Σε μεταγενέστερο χρόνο θα πραγματοποιηθεί προαιρετική εκδρομή στην Αθήνα που θα περιλαμβάνει λογοτεχνική περιήγηση στο χώρο της Πλάκας και τα μνημεία της,
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα γίνει παρουσίαση διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος.
Για την συμμετοχή σας στο δίκτυο και στην προαιρετική εκδρομή απαιτείται δήλωση υλοποίησης Πολιτιστικού Προγράμματος για το έτος 2024-25.
Για να δηλώσετε συμμετοχή στο Δίκτυο θα πρέπει να συμπληρώσετε τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο, εδώ